A Hableány balesete után, úgy tűnik, nem minden körülményre derült fény, ami okozója lehetett a tragédiának. A fullank.hu-nak nyilatkozott egy Vikingen szolgáló magyar navigációs munkatárs, aki merőben új információkat közölt. A lényeg: a vikinges kapitányok csalnak a hajónaplóval és a Hableány egészen valószínű, hogy aznap ki sem futhatott volna a Dunára...
/ A Viking munkatársa, mivel még a cégnél dolgozik, egyelőre nem fedi fel a nevét, de a beszélgetés hangfelvétele és az interjú alany neve és elérhetősége a hatóság rendelkezésére áll/
-Magyarországon a Hableány tragédiája után a Viking hajók az érdeklődés középpontjába kerültek. Az előzetes beszélgetés közben említette, hogy a vikinges kapitányok csalnak a hajónaplóval...?
-Igen, rá vannak kényszerülve a kapitányok hogy csaljanak a munkaidővel,mivel két tűz között vannak.Alapvetően ez úgy néz ki,hogy a hatóság megszabja a minimum személyzetet egy hajóra,de a hajó menetrendjét pedig a cégek készítik el.Egy konkrét példa:Egy Budapest-Amszterdam között közlekedő Vikinges hajón három matróz dolgozik a hatósági előírás szerint,de a cég által írt menetrendben egyszerűen lehetetlen egy matróznak,csak napi nyolc órát dolgoznia,ezzel a Viking is tisztában van,de mégsem küld a hajókra plusz egy matrózt.A kapitányoknak pedig muszáj elcsalniuk nem csak a saját de a beosztottjaik munkaidejét is ,hogy legalább a hajónaplóban minden rendbe legyen és ha a hajó kap egy ellenőrzést,akkor a rendőr mindent rendbe találjon,már ami a munkaidőt illeti.A cégemnél több hajónaplót is láttam,ez egy bevett szokás,de nem csak a vikingnél,hanem a többi szállodahajós cégnél is ez a helyzet,a pihenőidőkkel, túlórákkal.
A kapitány beírja a napi kétszer nyolc órás pihenőidőt de ebből egy szó sem igaz. Általában, folyamatos túlórában vagyunk, amit egyébként nem is fizetnek ki. Ez plusz ezer euró lenne körülbelül havonta. Na erről egy szó sem esik. Még a szabadságos napjainkat is ellopja a Viking,egy hónapnyi folyamatos munka után 8db szabadnapot kapunk.Folyamatosan szolgálatot kell adnunk,ha a hajó menetben van és ettől azért mindenki hulla fáradt,mert átlagban napi hat órát alszik,a többit szolgálatban,vagy készenlétben tölti.
-A hatóság ellenőrzi ezeket a hajókat.?
-Németországban néha-néha,de átfogó vizsgálat nincs,már ami a munkaidőt illeti.Sajnos a folyam hajózás, a szárazföldhöz képest, jogilag alig van szabályozva,a hatóságok nem ellenőrzik,a szállodahajós cégek,mint például a Viking könnyű szerrel kihasználja és átveri a dolgozóit.
-Korábban két magyar fiatal munkatárs is meghalt egy Viking hajón,Nürnberg közelében..
-Igen, erről akkoriban sokat írtak a lényeg, hogy nem volt hídfigyelő berendezés a hajó kormányállására felszerelve.Pedig már akkor is létezett ez a rendszer, de drága a kiépítése és a Viking, gondolom spórolt, mert úgy kevesebb lett volna a profit.A vikingnek annyira fontos a profit hogy nem csak a munkavállalók bérén,hanem a munkavállalói biztonságán is spórol. Pedig dől a pénz, öt-húszezer dollár között mozognak a jegyárak és közel maximális(190fő) utaslétszámmal közlekednek a hajók,úgy hogy az utasok nagy része már egy évvel előre megveszi a jegyét.
-A túlhajszoltságnak köze lehetett a Hableány tragédiájához?
-Azért azt nem hiszem, de a Viking kormányállásból nemigen lehetett látni semmit a holt tér miatt,de kellett mindkét hajó vezetőjének a figyelmetlensége hozzá. Viszont az egészen valószínű, hogy a Hableány aznap ki sem mehetett volna a Dunára a magas vízállás miatt. Feltehetően szabálytalanul hajózott ki.
-Mert?
-A hatóság ellenőrzi ezeket a hajókat.?
-Németországban néha-néha,de átfogó vizsgálat nincs,már ami a munkaidőt illeti.Sajnos a folyam hajózás, a szárazföldhöz képest, jogilag alig van szabályozva,a hatóságok nem ellenőrzik,a szállodahajós cégek,mint például a Viking könnyű szerrel kihasználja és átveri a dolgozóit.
-Korábban két magyar fiatal munkatárs is meghalt egy Viking hajón,Nürnberg közelében..
-Igen, erről akkoriban sokat írtak a lényeg, hogy nem volt hídfigyelő berendezés a hajó kormányállására felszerelve.Pedig már akkor is létezett ez a rendszer, de drága a kiépítése és a Viking, gondolom spórolt, mert úgy kevesebb lett volna a profit.A vikingnek annyira fontos a profit hogy nem csak a munkavállalók bérén,hanem a munkavállalói biztonságán is spórol. Pedig dől a pénz, öt-húszezer dollár között mozognak a jegyárak és közel maximális(190fő) utaslétszámmal közlekednek a hajók,úgy hogy az utasok nagy része már egy évvel előre megveszi a jegyét.
-A túlhajszoltságnak köze lehetett a Hableány tragédiájához?
-Azért azt nem hiszem, de a Viking kormányállásból nemigen lehetett látni semmit a holt tér miatt,de kellett mindkét hajó vezetőjének a figyelmetlensége hozzá. Viszont az egészen valószínű, hogy a Hableány aznap ki sem mehetett volna a Dunára a magas vízállás miatt. Feltehetően szabálytalanul hajózott ki.
-Mert?
-A hszh. vagyis a hajósoknak szóló hirdetmény 2018 augusztusi kiírás szerint a teljes budapesti szakaszon az a hajó amelyik nem képes hegymenetnek, azaz folyással szemben hat kilométer per órával közlekedni, az nem mehet ki a folyóra. A hirdetmény szerint a városnéző hajók mehetnek ennél lassabban, de azt is előírják, hogy a hídnyílások felett 300 alatt pedig száz méterrel, kötelesek a meghatározott hat kilométeres sebességgel menni. Biztos, hogy a Hableány nem volt erre képes. Egyébként azt mi már pontosan tudjuk, hogy a Hableány a 4 kilóméteres sebességet sem érte el, pontosan 3, 87 kilométer per órával ment. Ez sajnos felveti a Hableány üzemeltetőjének is a felelősségét. Röviden. Aznap este ott sem lehetett volna, ahol a baleset történt, mert nagyon valószínű, hogy nem felelt meg a hajózás követelményeinek.
"A hajóút menetirány szerinti jobb szélén kötelesek hajózni és nem akadályozhatják a többi hajó közlekedését azok a hajók, amelyek a hatályos hajósoknak szóló hirdetményben meghatározott minimális sebességnél (6km/h)- a tevékenység jellege miatt (pl rendezvény.,sétahajózás)-ideiglenesen kisebb sebességgel haladnak. A hídnyílások felett 300 m. valamint alatta 100 m. távolságon belül ezeknek a hajóknak is el kell érni az előírt minimális sebességet."
-Hallott-e arról, hogy, milyen kártérítést fizetett a Viking egy esetleges korábbi balesetért?
-Arról tudok, amit állítólagosan ugyanez az ukrán kapitány követett el, bár mi úgy tudjuk, hogy nem ő volt, hanem egy szerb hajóvezető, akkor nem volt haláleset, csak kisebb személyi sérülések fordultak elő, illetve az összeütközés következtében a két hajó rongálódott. Akkor tízmillió dolláros kártérítést fizetett a Viking. Itt most valószínű nagyságrendileg nagyobb kártérítésekről lesz szó,amennyiben jogilag is elmarasztalják az ukrán kapitányt.
Az majd a szakemberek és a rendőrség dolga lesz, hogy kiderítsék, kimodellezzék, hogy mi történt volna, ha a Hableány az ott kötelező 6 kilométeres sebességgel megy, ha egyáltalán képes volt erre. Lehet, hogy más sebességnél nem az oldalánál, hanem hátrébb ütközött volna, ami talán kevésbé lett volna végzetes.Bár az a valószínűbb, hogy a Hableány aznap ki sem futhatott volna, mivel gyanítható, hogy nem volt képes megfelelni a fenti szabálynak. A Panoráma-Deck kft tavalyi árbevétele 753 millió forint volt.
-menyhért-